Syndrom wypalenia nadnerczy – Adrenal Fatigue. Naturopatia.

Wypalenie nadnerczynadnercza

To przypadłość osób które wiecznie skarżą się na zmęczenie i czują nieodpartą chęć sięgnięcia po kolejną kawę. Zaburzenie pracy nadnerczy może wystąpić po przewlekłym stresie, traumie fizycznej bądź emocjonalnej.

Nadnercza które produkują m.in. kortyzol, hormon stresu, mogą być permanentnie przeciążane poprzez nie higieniczny tryb życia, ciężką prace, niedosypianie, choroby, trudne sytuacje życiowe lub nadmierną aktywność fizyczną. Nadnercza bardzo mocno powiązane są z pracą tarczycy, gdy ich praca jest zaburzona, prowadzi to do niedoczynności tarczycy i objawia się nietolerancją na zimno, wypadaniem włosów, nadmiernym tyciem.38-39 zmeczenie GDN.indd

Wzajemna regulacja hormonalna i współdziałanie hormonów nadnerczy z innymi hormonami przedstawia tzw. Oś HPA. To interakcje, które zachodzą pomiędzy podwzgórzem, przysadką i  korą nadnerczy. Wysoka aktywność osi HPA wiąże się z przewlekłym stresem, stanem melancholii i depresji, PMS, jadłowstrętem psychicznym i cukrzycą typu II. Niska aktywność HPA to niewydolność nadnerczy, zespół chronicznego zmęczenia, fibromialgia, depresja poporodowa, zespół stresu poporodowego, zaostrzenia RZS.

Rytm dobowy w przypadku wyczerpania nadnerczy zmienia się, z rana nie mamy energii do działania, ciężko jest nam podnieść się z łóżka mimo tego, że przespaliśmy noc i powinniśmy być wypoczęci. Energia pojawia się zazwyczaj wieczorem, kiedy wracamy do domu – może powodować to problemy z zaśnięciem, bezsenność i  pogłębiać objawy jakimi są permanentne zmęczenie, wyczerpanie i mgła umysłowa.

W wyczerpaniu nadnerczy wyróżniamy różne stadia. Pierwsze i drugie stadium wyczerpania – zwiększony zostaje poziom kortyzolu i DHEA, często pierwsze oznaki insulinooporności. Jeśli czynnik stresowy zniknie to kortyzol zostaje dalej podwyższony, a DHEA spada. Trzecie stadium : w tracie tej fazy poziom kortyzolu również zaczyna spadać. W badaniach laboratoryjnych należy zbadać poziom testosteronu i estrogenu – będą delikatnie powyżej normy. Czwarte stadium: w wyniku permanentnego stresu organizm osiąga już stan, w którym kortyzol i DHEA zostają wyczerpane i znacznie się obniżają.

By zdiagnozować wyczerpanie nadnerczy należy zrobić odpowiednie badania laboratoryjne – najlepiej badanie kortyzolu ze śliny w 4 pobraniach i zanalizować poziom hormonów nadnerczy w zależności od pory dnia, gdyż w różnych godzinach wartość ta będzie inna. Jeżeli nie mamy dostępu do takich badań wykonujemy  badania krwi – poziom kortyzolu oraz DHEA-S z 2 pomiarów, estradiol, estriol, estron, testosteron poranny, poziom melatoniny przed snem oraz progesteron przed snem.

Odpowiadając na pytania poniżej dowiesz się czy możesz podejrzewać u siebie symptom wypalenia nadnerczy:

1. Czy kręci Ci się w głowie podczas wstawania?

2. Czy masz mało energii z rana?

3. Czy wieczorem masz więcej sił witalnych niż z rana

4. Czy czujesz duży ciężar i presję? Czy przytłacza Cie sytuacja życiowa?

5. Czy cierpisz na alergię pokarmowe, nietolerancje pokarmowe?

6. Czy masz problemy z krążeniem, masz zimne ręce i stopy?

7. Czy wkładasz bardzo dużo sił i energii w czynności, które kiedyś nie sprawiały Ci większego problemu?

8. Czy miewasz ochotę na słone przekąski?

9. Czy często chorujesz?

10. Czy długo przechodzisz przez przeziębienie?

11. Czy masz spadek libido?

12.Czy masz potrzebę ciągłego picia kawy lub stymulowania się innymi produktami z kofeiną?

14. Czy przybierasz na wadzę w okolicach talii mimo, że zdrowo się odżywiasz i ćwiczysz?

15, Czy ciężko Ci się skoncentrować ?

16. Dla Pań: Czy masz problemy z miesiączkowaniem?

Wynik 0-3

To mało możliwe żebyś cierpiał z powodu wypalenia nadnerczy. Twój stan zdrowia może wynikać z innych przyczyn.

Wynik 4-8

To już bardzo prawdopodobne, abyś cierpiał z powodu wypalenia nadnerczy, powinieneś przeprowadzić testy labolatoryjne.

Wynik powyżej 9

Raczej na pewno masz problem z wypaleniem nadnerczy, koniecznie wykonaj badania i zacznij program regeneracji nadnerczy.

 

W jaki sposób możemy poprawić funkcjonowanie nadnerczy:

-sen, relaks, oddech, medytacja, masaż

-dieta, suplementacja, ziołolecznictwo

– joga, nordic walking, pływanie, spacery

-psychoterapia

Ważne jest także eliminowanie produktów zawierających kofeinę: kawa, cola i energetyczne napoje, ograniczenie cukru w diecie i żelaza w suplementach diety.

Dieta powinna być bogata odżywczo, zawierać surowe warzywa i owoce, produkty fermentowane tj. kiszona kapusta i ogórki, jogurty, kefiry. Superfoods dla nadnerczy to ekologiczne podroby, buliony, pyłek pszczeli, olej kokosowy.

Warzywa i owoce dobrze wpływające na prace nadnerczy to :

-kiełki

-szparagi

-borówki amerykańskie33934404-l_7ed0-x1y3xx1920yy1281

-banany

-czosnek

-brokuły

-jeżyny

-maliny

-seler naciowy

-mango

Osoby z wyczerpaniem nadnerczy powinny jeść lekkie posiłki, często, nawet co 2 h. Powinny być dobrze nawodnione i mieć dietę bogatą w pełnowartościowe białko.

Bardzo ważne jest odpowiednia ilość tłuszczów w diecie. Polecane są  następujące oleje: olej kokosowy, tłoczony na zimno olej lniany i olej słonecznikowy, olej z czarnuszki.

Suplementy pomocne w regeneracji nadnerczy:

-witamina C, witamina E, glutation, koenzym Q10, selen – ze względu na swoje antyoksydacyjne właściwości

-witamina D3 z K2

-kompleks wit z grupy B (  szczególnie B5, B6, B12 )

-kwasy omega 3

-probiotyki

-magnez (w postaci cytrynianu, jabłczanu), oliwa magnezowa do wcierania, moczenie nóg w chlorku magnezu

– chrom, cynk

Zioła

-ashwaganda – wspomaga prace układu odpornościowego, wspomaga układ nerwowy  ma właściwości uspakajające i wyciszające. Działa jako środek antystresowy, zwiększając tolerancję w sytuacjach napięcia nerwowego. Pozwala cieszyć się zdrowym snem, ale nie powoduje senności. Ponadto łagodzi zaburzenia nerwicowe, lęki, fobie, objawy zespołu ADHD, wspomaga leczenie chorób psychicznych, maniakalno-depresyjnych, psychozy alkoholowej i schizofrenii.ashwaganda mielona (1)

-maca – adaptogen, poprawia prace nadnerczy i tarczycy,  pobudza energetycznie i wzmacnia wytrzymałość fizyczną organizmu, poprawia funkcje seksualne i libido u kobiet i mężczyzn, działa korzystnie na gospodarkę hormonalną, stymuluje rozwój połączeń między neuronowych, wpływając na pamięć, zdolność przyswajania wiedzy i inteligencję, zasugerowano również potencjalną korzyść w leczeniu chorób Alzheimera i Parkinsona,rhodiola_rosea_a1

– różaniec górski – łagodzi objawy stresu poprzez równoważenie systemu reagowania na stres w organizmie, który składa się z układu współczulnego oraz przywspółczulnego układu nerwowego, pomaga w przywróceniu równowagi, działając jako adaptogen, który wzmacnia odpowiedź organizmu na stres fizyczny, psychiczny i emocjonalny,  zwiększa tolerancję organizmu na stres poprzez wpływ na kluczowe neuroprzekaźniki, takie jak serotonina, noradrenalina i naturalnych opioidów dzięki którym czujemy się dobrze, takich jak beta-endorfiny

– rozmaryn – działa pobudzająco

-melisa – odbudowuje układ nerwowy, reguluje działanie insuliny

-korzeń lukrecji

– ginkgo biloba ( miłożąb japoński)miłorząb japoński

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *