TRE czyli wytrząśnij stres. Trauma i ćwiczenia psychosomatyczne.

Trauma, czyli wydarzenie, które przewyższa nasze możliwości radzenia sobie z sytuacją stresową wyzwala w ciele wiele reakcji, które są pozostawiają ślad na długo. U osób, które doświadczyły przemocy fizycznej, molestowania seksualnego, wypadku, stanu wojennego lub innego ciężkiego dla siebie przeżycia może rozwinąć się zespół stresu pourazowego ( PTSD). Wtórnie do reakcji fizjologicznych pojawia się zmiana osobowości. Podczas wydarzeń zagrażających naszemu życiu, organizm pracuje na zwiększonych obrotach, wytwarzając dużą ilość adrenaliny i kortyzolu. Takie pobudzenie może utrzymywać się długo po traumatycznym zdarzeniu i prowadzić do zespołu wypalenia nadnerczy. Spada także produkcja serotoniny, która odpowiedzialna jest za dobre samopoczucie. Osoba taka może być impulsywna i agresywna, ale także osowiała i wycofana. Stany takie mogą być naprzemienne. Człowiek może uzależniać się od takiego koktajlu hormonalnego, powodując, że krótkotrwałe, stresujące wydarzenie jest głównym obiektem zainteresowania oraz długotrwałym doświadczeniem w jego życiu . W traumatycznych sytuacjach może pojawić się także stan dysocjacji i zamrożenia za sprawą grzbietowej części nerwu błędnego. Osoba taka staje się wtedy odrętwiała, a jej organizm zalewają opioidy– substancje przeciwbólowe, które mają za zadanie znieczulenie bólu i przetrwanie stanu zagrożenia. Brak równowagi związków chemicznych doprowadza do wahań nastroju, dwubiegunowości i nieprzewidywalnych zachowań. Człowiek taki od stanów depresyjnych może przechodzić do nadmiernej pobudliwości, a nawet euforii. W zachowaniach społecznych obserwuje się nadmierne przywiązanie do innych osób (obsesyjność), bądź izolację społeczną. Każde doświadczenie koduje się w mózgu na trzech różnych polach: somatyczno-zmysłowym (pierwsze wrażenia z otoczenia odbierane pięcioma zmysłami), pole asocjacyjne ( tu przechowywane są emocje i wspomnienia), pole gnostyczne ( gdzie buduje się historia zdarzenia). W przypadku traumy przekaz przez wszystkie pola jest zaburzony, co ma chronić przed nadmiernym przeciążeniem psychicznym. Przykre zdarzenia odbierane przez pole somatyczno-zmysłowe nie przechodzi dalej do pola asocjacyjnego, przez to stają się nieuleczalnymi wspomnieniami. Wtórnie do tego procesu pojawiają się koszmary i natrętne myśli, które są wynikiem niezintegrowania przeżytych doświadczeń na wszystkich poziomach. W życiu takiej osoby mogą pojawiać się liczne retrospekcje, które mają za zadanie uwolnienie z ciała ciężkich doświadczeń. Można wspomagać ten proces różnymi metodami terapeutycznymi, w tym metodą TRE (tension&trauma releasing exercises) .

Metoda TRE zyskała popularność jako ćwiczenia uwalniające traumę z ciała. Pomaga setką tysięcy osób pozbyć się stresu i napięć i odmienić swoje życie. Na czym polega ta innowacyjna technika? Otóż bazuje ona na pierwotnym mechanizmie neurogennych drżeń wywołanych poprzez specyficzne ćwiczenia. Uzyskane wibracje sprawiają długofalowe zmiany w odziaływaniu na siebie układu nerwowego, a mięśniowego, niwelując nadmierne napięcie mięśniowe. Drżenia neurogenne to mechanizm, który każdy przechowuje w swej pamięci ruchowej. Można je wywołać u każdego człowieka. Wszyscy mamy to zapisane w genach. To wielki potencjał dla naszych ciał, bowiem dzięki nim możemy wyładować każdą traumę, stres, tak by ciało w dalszych etapach życia nie kumulowało nadmiaru emocji w ciele. Możemy także odkodować stare, niesłużące nam zapisy i uwolnić nasze ciała, tak by znów poczuć płynność i lekkość ruchu. Kiedy wyczuwamy jakiś poziom zagrożenia fizycznego, emocjonalnego bądź psychicznego nasz układ wegetatywny jest nadmiernie pobudzony, a ciało wytwarza dużą ilość kortyzolu i adrenaliny. Na skutek tego powięzi i mięśnie w ciele usztywniają się. Aby ponownie rozluźnić zesztywniałe mięśnie, ciało powinno być wprowadzone w drżenia, które stymulują mechanoreceptory w powięziach. Ten proces z kolei będzie powodował produkcje serotoniny i rozluźnienie ciała.

Przed przystąpieniem do ćwiczeń

Ważne jest, by zdawać sobie sprawę, że najlepszy rezultat da praca indywidualna lub grupowa z terapeutą. Przed przystąpieniem do ćwiczeń należy skonsultować się także z lekarzem lub fizjoterapeutą jeśli cierpimy na pewne schorzenia lub choroby przewlekłe. Należy także monitorować swój stan emocjonalny i psychiczny, ponieważ metoda TRE jest stosunkowo łatwa i lekka, ma jednak potężne działanie na nasz stan psychofizyczny. W razie jego pogorszenia należy udać się do psychoterapeuty lub porozmawiać z kimś bliskim. Ćwiczenia można wykonywać jako codzienną rutynę oraz łączyć z innymi technikami, takimi jak ćwiczenia energetyczne lub joga. Jeśli wykonujemy ćwiczenia po raz pierwszy, nie powinny one trwać dużej niż 15 min. Ważne jest, by proces TRE kontrolować i przerywać w razie potrzeby. Sesja powinna być dla nas komfortowa i nie wzbudzać w nas niepotrzebnego lęku.

skłony – zrób powoli skłon w dół opierając się opuszkami palców dłonią ziemi, unieś jedną nogę ugiętą w kolanie do góry, wykonuj ugięcia kolana nogi podporowej -20 razy po czym zmiana strony.

Krzesło jest ćwiczeniem przygotowującym do wibracji. Opieramy plecy przy ścianie, uginamy kolana. W tej pozycji wytrzymujemy ok. 5 min do pojawienia się drżenia kończyn dolnych.

Przechodzimy następnie do leżenia na plecach, stopy złączone podeszwami, kolana na zewnątrz, maksymalne otwarcie. Uniesienie bioder do góry, utrzymanie wyżej, napięte pośladki. Staramy się wytrzymać 30 sek. Podczas ćwiczenia mogą pojawiać się wibracje.

Opuszczamy biodra i przechodzimy do “motyla”. Z tej pozycji co jakiś czas zmniejszamy kąt rozwarcia nóg “scyzorykowo”. Kiedy poczujemy wibracje rozchodzące się po ciele opieramy nogi stopami o podłoże i doświadczamy ciała, przez które przechodzą wibracje. W każdej chwili możemy przerwać proces przez wyprostowanie nóg, palce na siebie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.